دلایل ، پیشگیری و درمان پیری پوست آماده شد

دلایل ، پیشگیری و درمان پیری پوست

 

دلایل پیری پوست

لایه‌برداری بیش از اندازه

لایه برداری بیش از اندازه پوست می‌تواند به ایجاد پارگی‌های میکروسکوپی در فیبرهای الاستین و کلاژن منجر شود و در نهایت شکل‌گیری خطوط و چین و چروک روی پوست را به همراه داشته باشد. ترجیحا لایه برداری پوست را هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار انجام دهید.

استرس

در دنیای پر مشغله امروز، استرس بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان به نظر می‌رسد. اما استرس بیش از اندازه می‌تواند تاثیر چشمگیری روی پوست داشته باشد. هنگامی که در موقعیتی استرس‌زا قرار می‌گیریم، هورمون‌های استرس در بدن ترشح می‌شوند. میزان بیش از اندازه انتشار مواد شیمیایی استرس در بدن می‌تواند تغییرات بیولوژیکی را ایجاد کند.مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه پلاس وان منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به استرس مزمن دارای تلومرهای کوتاه‌تر در DNA بودند. هرچه تلومر کوتاه‌تر باشد، سلول زودتر آسیب می‌بیند یا می‌میرد که این شرایط پیری بدن و پوست را تسریع می‌کند.

پوست بزرگ‌ترین اندام بدن و نخستین سد دفاعی ما در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها محسوب می‌شود و از این رو، محافظت از آن اهمیت ویژه ای دارد. با افزایش سن، پوست نیز به تدریج شادابی و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد، اما هر انتخاب ما می‌تواند به طور بالقوه این اندام را در جهت مثبت یا منفی تحت تاثیر قرار دهد.اگر به خوبی از پوست خود مراقبت نکنید، خیلی زودتر از آن چه انتظار دارید با چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی مواجه می‌شوید. در ادامه با برخی عوامل که پیری پوست را تسریع می‌کنند، بیشتر آشنا می‌شوید.

سیگار کشیدن

برای حفظ سلامت ریه‌ها و پوست خود باید سیگار کشیدن را کنار بگذارید. حدود چهار هزار ماده شیمیایی در سیگار وجود دارند که به فیبرهای الاستین و کلاژن موجود در پوست آسیب می‌زنند و به شکل گیری چین و چروک و از دست رفتن شادابی پوست منجر می‌شود. شکل گیری چین و چروک‌ها در اطراف دهان مشهودتر است زیرا پک زدن مداوم به سیگار زمینه ساز آنها می‌شود. همچنین، نیکوتین موجب باریک شدن رگ‌های خونی در نزدیکی لایه‌های بیرونی پوست می‌شود و از رسیدن مواد مغذی ضروری مانند اکسیژن و ویتامین A جلوگیری می‌کند.

رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد به یک اتم یا گروهی از اتم‌ها گفته می‌شود که دارای الکترونی جفت نشده هستند. این الکترون هنگامی که الکترون دیگری را می‌یابد آن را ربوده و رادیکال آزاد دیگری ایجاد می‌کند و چرخه‌ای شکل می‌گیرد که می‌تواند به بافت‌ها آسیب وارد کند و التهاب و پیری زودرس را در پی دارد. برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و محافظت از پوست در برابر آلودگی و پرتوهای فرابنفش خورشید را فراموش نکنید.

خواب

کمبود خواب نه تنها می‌تواند بر عملکرد و بهره‌وری شما تاثیرگذار باشد، بلکه بر پوست نیز تاثیر چشمگیری دارد. شکل‌گیری خطوط و چین و چروک‌ها روی پوست، به ویژه در ناحیه صورت، می‌تواند از نتایج کمبود خواب باشد. کمبود خواب نه تنها می‌تواند آثار منفی جدی بر خلق و خو، توانایی شناختی و تمرکز داشته باشد، بلکه روی ظاهر پوست و عزت نفس نیز تاثیرگذار است.

آسیب‌های ناشی از نور خورشید

همه ما خورشید را دوست داریم، اما مواجهه بیش از اندازه با آن برای پوست خوب نیست. در حقیقت، خورشید می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین دلایل پدیدار شدن نشانه‌های پیری زودرس پوست باشد. خوشبختانه لزومی ندارد برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید خود را در مکانی تاریک زندانی کنید و برای خنثی کردن آثار آن اگر نمی‌توانید بیش از اندازه در معرض ان قرار بگیرید می‌توانید از محصولات ضد آفتاب استاندارد استفاده کنید.

 

درمان پیری پوست

میوه، سبزی و مواد غذایی تازه کلید جوانی است و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند زیرا حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان هستند. بسیاری از رنگدانه‌های شیمیایی که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجودند، خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تخریب سلولی جلوگیری می‌کنند؛ بدین صورت که رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، خصوصا در پوست را که در تماس با محیط اطراف است، فلج کرده و مانع عملکرد تخریبی آنها می‌شوند. برای اطمینان از وجود آنتی‌اکسیدان‌ کافی در میوه و سبزی. آنها را باید به صورت خام و تازه (یا نیم‌پز) مصرف نمود، چون حرارت و نگهداری در یخچال و فریزر میزان آنتی‌اکسیدان آنها را کاهش می‌دهد.

مایعات نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از پیری پوست دارند. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود. پس با مصرف مقدار زیادی آب در طی روز، آب مورد نیاز برای تعریق پوست فراهم می‌شود تا خشک نشود. متخصصان توصیه می‌کنند ۶ تا ۸ لیوان آب در روز نوشیده شود. قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی کافئین می‌باشند که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و موجب دفع آب به صورت ادرار می‌شود. نکته دیگر اینکه دو تا سه ساعت قبل از خواب نباید آب زیادی نوشید، زیرا ممکن است موجب افزایش ورم صبحگاهی و کشیدگی بیش از اندازه پوست شود.

کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و کم کردن وزن به سرعت پوست را چروک می‌کند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده، چروک می‌خورد. البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد (هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروک شدن بیشتر است)، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن بود. کسانی که قصد کاهش وزن دارند، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه رژیم بگیرند، چرا که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است.

پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. این بدین معناست که در هر نوبت گرم کردن غذا، فرایندهای تخریبی اکسیداسیون به سرعت بالا می‌رود. به عبارت دیگر حرارت، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری دریافت می‌شود که عامل اصلی پیری پوست است. نخوردن غذای پخته هم اشتباه است و نباید مصرف غذاهای پخته شده برای مصون ماندن از اثرات مخرب آن کلا قطع شود؛ اما باید مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش داد و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آنها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمود. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

برخی مواد غذایی که مانع پیری زودرس می‌شوند عبارتند از:

بعضی از میوه‌ها و سبزی‌ها که علاوه بر قندهای طبیعی، حاوی ویتامین ث و بیوفلاوینوئیدها هستند که ضد سرطان می‌باشند. این مواد غذایی در نگهداری و پایداری ساختمان سلولی موثر بوده و مانع شل شدن پوست می‌شوند. مرکبات (پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی) انواع توت، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، طالبی، توت‌فرنگی، خربزه، هندوانه، آلبالو، گیلاس، کیوی، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگ سبز، مثل کلم بروکلی، حاوی ویتامین ث فراوانی هستند. انگور، کشمش، آلبالو، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش نیز از جمله موادی هستند که حاوی بیوفلاونوئید زیادی می‌باشند. کلروفیل نیز یکی از موادی است که مانع پیری زودرس می‌شود. جعفری، یونجه، اسفناج، کلم بروکلی، تره، نعناع، مرزه، برگ چغندر و ریحان از مهم‌ترین منابع کلروفیل می‌باشند. لازم به ذکر است کلروفیل خام و پخته خواص یکسانی دارد.

 

در پایان توصیه‌های عمومی برای پیشگیری از پیری پوست به قرار زیر است:

- نگهداری وزن مناسب بدن

- استفاده کمتر از غذاهای کنسروشده و افزایش مصرف غذاهای تازه

- افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه

- عدم مصرف غذاهای پرچرب

- گنجاندن غذاهای متنوع در برنامه غذایی روزانه

- مصرف پروتئین بیشتر (به‌خصوص مرغ و ماهی)

- مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز

- پرهیز از مصرف چای پررنگ و قهوه به مقدار زیاد

- استفاده از سیر در غذای روزانه

- دوری از استرس و ناراحتی فکری و میل کردن غذا به صورت آهسته و در آرامش کامل

- ترک مصرف الکل و دخانیات

- جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

- ماساژ روزانه عضلات صورت در صبح و بعدازظهر هر بار به مدت ۱۵ دقیقه

- جلوگیری از اخم کردن و سعی در آزاد نگهداشتن ماهیچه‌های پیشانی

- مراقبت‌های ویژه به منظور جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های اطراف چشم

- دور نگه‌داشتن دست‌ها از صورت به منظور جلوگیری از کشیده شدن غیرطبیعی پوست

- مرطوب نگه‌داشتن پوست

- استفاده آرام و ملایم کرم و مواد آرایشی و ماساژ از پایین به بالا بر روی گردن و صورت